microsoftteams-image-13-

De druk op de zorg wordt steeds meer en de tekorten worden steeds groter. Onze voortdurende doelstelling bij de ontwikkeling en samenstelling van onze zorgtechnologie is kijken wat er nodig is in de zorg. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de zorgverleners meer tijd voor aandacht hebben voor bewoners? Onze accountmanager Dennis heeft vorige week een dag meegelopen met de zorgverleners van Wijdezorg. Hij ervaarde zelf hoe het is om in de zorg te werken en wat daarvan de impact is op de bewoner, de zorgverlener en de zorgorganisatie.

Dennis aan het woord: “Meebouwen aan de zorg voor de toekomst, dat is wat we met Verkerk Service Systemen willen. Extra belangrijk dus dat we écht weten wat er in de zorg speelt. Niet door verhalen, maar door het zelf mee te maken. Zo kunnen we samen met onze relaties onze innovaties tot succesvolle implementaties brengen. Wijdezorg nodigde mij uit om een dag op één van hun locaties mee te lopen, een kans die ik graag met beide handen aangrijp!

Humor
De dag begon voor mij vooral met observeren tijdens de medicatieronde, terwijl ik met zorgverleners Priscilla en Iris mee liep tijdens hun ronde in de ochtend. Het viel me op dat beide dames veel humor gebruiken en graag een dolletje met de bewoners maken. Bijzonder om te zien dat ze de bewoners écht kennen en zo goed weten hoe ze hen moeten benaderen.

Tijd om zelf de handen uit de mouwen te steken en een aantal bewoners te helpen met wassen. Ik heb geprobeerd wat helpende handjes te bieden door een boterham te smeren en door bewoners naar de woonkamer te brengen voor de lunch, een bed helpen te verstellen, kranten rond brengen en bewoners te wassen. Het is bijzonder om te ervaren hoe het is om voor die bewoners te zorgen. Ieder met zijn eigen ongemakken en rituelen. Waar de één de kraan graag laat lopen, wilt de ander graag warm water in een bak en weer een ander wilt specifieke washandjes. Je wilt daar gehoor aan geven en ze met respect behandelen. Het vraagt veel van de zorgmedewerker iedere bewoner om zijn of haar gebruiken te kennen. Zo’n dag meelopen is daarin een echte eyeopener.

 

De bewoners willen zo veel mogelijk zelf doen. Het maakt indruk te zien dat een man van 87 zich nog goed zelf kan wassen, ik hoefde hem slechts bij zijn rug en benen wat te helpen. De tijd vliegt en voor je het weet ben je zo een half uur een bewoner aan het helpen. Een andere bewoner had vervelend gedroomd, je wilt dan toch even een praatje maken om zo iemand gerust te stellen voor je ze gaat helpen uit bed te komen. Mijn bewondering voor hoe Priscilla en Iris deze situaties aanpakten is groot.

Druk op de zorgverlener
De druk op de zorgverlener voel je wanneer je zo’n dag meeloopt. Niet alle huisartsen rapporteren bijvoorbeeld in hetzelfde systeem, dat maakt het lastiger voor de zorgmedewerker om te weten wat er met de bewoner aan de hand is. Daarnaast is er naast de geplande zorg, ook ongeplande zorg. De impact daarvan verbaasde me, het liefst maakt je deze zorg ook inzichtelijk. Bewoners moeten bijvoorbeeld naar het toilet, of ze vallen. Gelukkig wordt er gebruik gemaakt van onze zorgtechnologie en krijgen de medewerkers hier meteen en melding van.

Sommige momenten zijn mooi en inspirerend maar sommige momenten vond ik indrukwekkend. Het is best bijzonder om een bewoner met een tillift uit zijn bed getilt te zien worden. Tegelijkertijd ontzettend mooi dat we in Nederland deze mogelijkheden hebben. Daarin zie je dat technologie de zorg echt kan ondersteunen.

Wanneer de lunch voorbij is, en alle bewoners terug gaan naar hun kamer om te rusten, moet de zorg veel meters maken om bewoners  naar hun woning en te helpen met hun medicatie, niet iedereen luncht in de recreatiezaal of huiskamer. Voor de medewerkers  is het wel echt aanpoten op de piekmomenten. Daar merkte ik wel, zorgen zit in je, of niet, Priscilla en Iris hebben echt een hart voor de zorg.

Inspirerend en inzichtelijk
Een dag meelopen en de zorg vanuit een ander perspectief beleven, heeft mij veel nieuwe inzichten gegeven. Niet alleen vond ik het een leuke, inspirerende dag, ook is mijn bewondering en respect voor de zorg alleen maar meer gegroeid. Dit motiveert mij en mijn collega’s binnen Verkerk Service Systemen enorm om middels zorgtechnologie zorg voor ieder individu, op het juiste moment te realiseren. Dit doen we door de zorgverlener de juiste informatie, op het juiste tijdstip via de juiste middelen te laten ontvangen. Zo bouwen we aan de zorg voor de toekomst!”

Met vriendelijke groet,

Dennis Bruggeman

 

Terug naar Nieuws