hendrik-schollaart-verkerk-introductie

De focus van Verkerk Service Systemen ligt sinds een aantal jaar steeds meer op de rol van system integrator met oog voor cliënt en zorg. Het draait namelijk om veel meer dan alleen de uiteindelijke technologische middelen die worden ingezet bij een zorgorganisatie. Het gaat vaak om een positieve cultuurverandering. Onze doelstelling is om zorgorganisaties stap voor stap te ondersteunen naar innovatieve en hoogwaardige oplossingen die in de volledige breedte ondersteunen en versterken. Op deze manier wordt onze zorgtechnologie op de meest efficiënte manier en met het beste resultaat ingezet. Onze zorgconsultant Hendrik Schollaart zal zorgorganisaties met zijn enthousiasme en toewijding gaan begeleiden en bijstaan in dit proces. Hendrik vertelt vol passie wat hij belangrijk vindt in het leven en hoe dit terug te zien is in zijn werk: “Een glimlach en geluk die ervoor zorgen dat we niet alleen dagen aan iemands leven toevoegen, maar juist leven aan iemands dagen. Daar gaan we voor!”

Eigen regie en keuzes brengen geluk
Hendrik Schollaart: “Ik begon mijn carrière in de gehandicaptenzorg en heb als ondersteunende en teamleider gewerkt. Het is leuk werk en ik heb ontzettend veel geleerd. Er wordt vaak gezegd; geluk zit in kleine dingen. Maar tijdens mijn werk in de zorg heb ik dit echt mogen ervaren bij cliënten en mijzelf. Eén van de geleerde lessen is om anders te kijken naar probleemgedrag en de onderliggende oorzaken aan te pakken. Achtergronden aanpakken die niet direct zichtbaar zijn leiden tot veelal tot geluksmomenten. Door mensen hun eigen regie en keuzes te laten behouden en alleen het noodzakelijke onvoorwaardelijk te ondersteunen, brengt veel zelfvertrouwen en levensgeluk. Van zelfstandig een boodschap doen bij de lokale winkel of een telefoontje plegen naar een vriend of vriendin. Voor mij heel normaal, maar voor een ander kan dit een mijlpaal zijn of zelfs een overwinning.”

Met zorgtechnologie mijlpalen behalen
Hendrik: “Deze mijlpalen of overwinningen geven mensen zin en moed in het leven. Het zorgt voor positiviteit, zelfvertrouwen en een glimlach. Als zorgverlener wil je dit voor al je cliënten. Je bent bereid om te helpen, te ondersteunen en uitdagingen samen aan te gaan. Als zorgverlener loop je helaas ook tegen beperkingen aan. Bijvoorbeeld in het zorgproces, door wetgeving of beperkte technische hulpmiddelen. Ik ben van mening dat door een passende inzet van technologie wij als Verkerk iedere cliënt kunnen helpen met het bereiken van persoonlijke mijlpalen en overwinningen. Ik ben een dwarsdenker die bestaande kansen met een frisse blik benader en het geluk van de cliënt nooit uit het oog verliest. Als ik zo kan werken ben ik op mijn best.”

Wat is de rol van een Zorgconsultant bij Verkerk?
De ambities van Verkerk Service Systemen vertalen zich uitstekend bij de aanstelling van Hendrik als Zorgconsultant. Wat is zijn taak? Een enthousiaste Hendrik: “Als ik kijk naar de zorg in combinatie met technologie zie ik veel goede dingen bij Verkerk. Oplossingen als leefcirkels, data driven healthcare en virtuele nachtrondes. Stuk voor stuk bewezen succesvolle innovaties die bijdragen aan het zorgproces voor zowel zorgverleners als cliënten. Maar er zijn ook valkuilen. Het verschil tussen vraag en aanbod, verkeerde inzet of gebruik en de digivaardigheid van het personeel. Als Zorgconsultant ben ik een bruggenbouwer tussen de zorg en de technologie. De brug bouw ik als consultant met doelstellingen geformuleerd op medewerker- en cliëntniveau. De technologie is het middel om resultaten te behalen. Zo loop je om de valkuilen.”

Hoe gaat een zorgconsultancytraject in zijn werk?
Een traject bestaat verschillende delen. Het intakeproces is de belangrijkste pijler. Hendrik: “Door in gesprek te gaan met de zorgverantwoordelijke, teamleider en verzorgende breng ik in beeld wat een volgende stap kan zijn voor de organisatie. We vinden niet het wiel opnieuw uit, maar kijken zeker eerst naar de bestaande mogelijkheden. Maar onze focus reikt veel verder dan dat. De cliënten zijn net zo belangrijk. Wat kunnen zij nog zelf en waar worden zij gelukkig van? Hoe meer levensgeluk, des te minder klachten is mijn devies. Met de informatie uit de verschillende intakes is het mogelijk om een goede basis neer te zetten en verder uit te bouwen naar wat daadwerkelijk nodig is voor de zorg en de client. De organisatie leert eerst klein.”

Concreet advies en adoptieproces van zorgtechnologie
Wanneer al deze facetten in kaart zijn gebracht is het mogelijk om een concreet advies te geven of een gezamenlijk stappenplan op te zetten. Door de betrokkenheid bij de ontwikkeling, zal er draagvlak zijn voor het adoptieproces van de zorgtechnologie bij de persoon met een hulpvraag en de hulpverlener. Hendrik Schollaart: “De technologie moet de werkzaamheden vergemakkelijken of zelfs overnemen. Zo simpel als informatie maar één keer digitaal invullen en dat het vanuit ieder bestand of device beschikbaar is. Kleine dingen die het werken met zorgtechnologie echt aangenamer maakt. Of iedere cliënt zijn vrijheid en zelfstandigheid te geven zonder dat er continu iemand achteraan loopt. Maar dat er pas een signaal komt wanneer mogelijk een gevaarlijke situatie ontstaat. Door de doelen goed voor ogen te hebben en bijsturing van de zorgtechnologie kan er écht aandacht aan de cliënt gegeven worden.”

Niet alleen dagen aan iemands leven toevoegen maar juist leven aan iemands dagen
Aansluitend houden we evaluatiesessies. Niet alleen voor de zorgverleners, maar ook voor de Zorgconsultant zelf: “Van de behaalde resultaten leren we gezamenlijk door een grondige evaluatie. Het succes hiervan gaan we opschalen. Dit leidt tot ontwikkelingen in de visie op de factoren mens, het optimalisatieproces en de verbetering in de techniek. Kijken, denken en doen. Juist in deze volgorde. Op deze manier zal een wisselwerking ontstaan op gebied van kennis en behoefte waarmee toekomstige vragen aan de oppervlakte komen. Al deze stappen zullen bijdragen aan een mijlpaal of een overwinning van een cliënt. Een glimlach en geluk die ervoor zorgen dat we niet alleen dagen aan iemands leven toevoegen, maar juist leven aan iemands dagen. Daar gaan we voor!”, aldus een besluitvastige Hendrik.

Meer informatie over Zorgconsultancy van Verkerk of kennis maken met onze Zorgconsultant Hendrik Schollaart

Terug naar Nieuws